Telèfon

Memòria prevencionista

Obligacions de la direcció facultativa i coordinadors de seguretat i salut en fase d'execució

Obligacions de la direcció facultativa i coordinadors de seguretat i salut en fase d'execució

Direcció facultativa és "el tècnic o tècnics competents designats pel promotor, encarregats de la direcció i del control de l'execució de l'obra." (art. 2.1.g del Reial decret 1627/1997) 

Director o directora d'obra és l'agent que, formant part de la direcció facultativa, dirigeix el desenvolupament de l'obra en els aspectes tècnics, estètics, urbanístics i mediambientals, de conformitat amb el projecte que la defineix, la llicència d'edificació i altres autoritzacions preceptives i les condicions del contracte.

Director o directora de l'execució de l'obra és l'agent que, formant part de la direcció facultativa, assumeix la funció tècnica de dirigir l'execució material de l'obra i de controlar qualitativa i quantitativament la construcció i la qualitat de l'edificat.

Coordinador o coordinadora en matèria de seguretat i salut durant l'execució de l'obra és la persona competent integrada en la direcció facultativa, designada pel promotor per a dur a terme les tasques que recull l'article 9 del Rela Decret 1627/1997 i que s'indiquen a continuació, en el cas que en l'execució de l'obra intervinga més d'una empresa, o una empresa i treballadors autònoms o diversos treballadors autònoms.

Segons la disposició addicional quarta de la Llei 38/1999, "les titulacions acadèmiques i professionals habilitants per a exercir la funció de coordinador de seguretat i salut en obres d'edificació, durant l'elaboració del projecte i l'execució de l'obra, seran les d'arquitecte, arquitecte tècnic, enginyer o enginyer tècnic, d'acord amb les seues competències i especialitats."

Les seues obligacions estan establides en el Reial decret 1627/1997: 

  • Coordinar en la fase d'execució l'aplicació dels principis generals de prevenció i seguretat en prendre decisions tècniques i d'organització amb la finalitat de planificar els diferent treballs o fases de treball que vagen a desenvolupar-se simultània o successivament, així com en estimar la duració requerida per a l'execució d'aquests diferents treballs o fases de treball. (art. 9.a)
  • "Coordinar les activitats de l'obra per a garantir que els contractistes i, en el seu cas, els subcontractistes i treballadors autònoms apliquen de manera coherent i responsable els principis de l'acció preventiva". (art. 9.b)
  • Aprovar el pla de seguretat i salut elaborat pel contractista i, en el seu cas, les modificacions introduïdes en aquest. En el cas d'obres de les Administracions Públiques, el pla, amb el corresponent informe del coordinador en matèria de seguretat i salut durant l'execució de l'obra, s'elevarà per a la seua aprovació a l'Administració Pública que haja adjudicat l'obra. Quan no siga necessària la designació de coordinador o coordinadora, les funcions anteriors seran assumides per la direcció facultativa. (art. 7.2 i 9.c)
  • Organitzar la coordinació d'activitats empresarials prevista en l'art. 24 de la LPRL, desenvolupat posteriorment pel Real Decrero 171/2004. (art. 9.d)
  • Coordinar les accions i funcions de control de l'aplicació correcta dels mètodes de treball. (art. 9.e)
  • "Adoptar les mesures necessàries perquè només les persones autoritzades puguen accedir a l'obra. La direcció facultativa assumirà aquesta funció quan no fora necessària la designació de coordinador." (art. 9.f)
  • Diligenciar el llibre d'incidències (haurà d'existir sempre que existisca pla de seguretat i salut) que serà subministrat pel col·legi professional al qual pertanga qui coordine la seguretat i salut en fase d'execució o, quan no siga necessària la seua assignació, la persona integrada en la direcció facultativa que aprova el pla de seguretat i salut de l'obra. Per a obres el promotor de les quals siga l'Administració Pública és l'oficina de supervisió de projectes o òrgan equivalent el que facilita aquest llibre d'incidències. (art. 13.1 i 13.2)
  • Mantindre en el seu poder i en l'obra el llibre d'incidències. Quan no siga necessària la designació de coordinador o coordinadora en matèria de seguretat i salut en fase d'execució, el llibre d'incidències estarà en poder de la direcció facultativa. (art. 13.3)
  • "Efectuada una anotació en el llibre d'incidències, el coordinador en matèria de seguretat i salut durant l'execució de l'obra o, quan no siga necessària la designació de coordinador, la direcció facultativa, hauran de notificar-la al contractista afectat i als representants dels treballadors d'aquest." (art. 13.4)
  • En el cas que l'anotació efectuada en el llibre d'incidències es referisca a qualsevol incompliment d'advertiments o observacions prèviament anotades, el coordinador en matèria de seguretat i salut en fase d'execució o, quan no siga necessària la designació d'aquest, la direcció facultativa, haurà de remetre una còpia a la Inspecció de Treball i Seguretat Social en el termini de 24 hores. (art. 13.4)
  • Quan el coordinador en matèria de seguretat i salut en fase d'execució o qualsevol persona integrada en la direcció facultativa observara incompliment de les mesures de seguretat i salut, advertirà al contractista d'això, deixant constància de l'incompliment en el llibre d'incidències i quedant facultat per a, en incompliments que suposen risc greu i imminent per a la seguretat i salut de les persones treballadores, disposar la paralització de talls o, en el seu cas, de la totalitat de l'obra. (art. 14.1)
  • En el supòsit anterior, la persona que haguera ordenat la paralització ha de donar compte en el termini de 24 hores a la Inspecció de Treball i Seguretat Social, així com als contractistes i, en el seu cas, als subcontractistes afectats per la paralització, així com als representants dels treballadors i treballadores d'aquests. (art. 14.2)