Telèfon

Memòria prevencionista

Llistat de convenis

Ves enrere Empresas para el comercio de flores y plantas

Empresas para el comercio de flores y plantas

Resolució de 15 d'abril de 2016, de la Direcció general d'Ocupació, per la qual es registra i publica el XV Conveni col·lectiu interprovincial per al comerç de flors i plantes. Codi de Conveni nombre 99001125011982. Vigència: des l'1 de gener del 2014 i finalitzant el 31 de desembre de l'2017. Boletín Oficial del Estado núm. 105, 2.05.2016, pp 29593 a 29662

 
 
 
ARTICLES RELACIONATS AMB PRL
 
 
 
CAPÍTOL VII
Seguretat i salut
 
Article 36. Seguretat i salut.
 
Les representacions dels empresaris i dels treballadors i treballadores en la Comissió Negociadora del Conveni col·lectiu per als treballadors i treballadores del sector de comerç de flors i plantes coincideixen que la protecció del personal en matèria de salut i seguretat, constitueix un objectiu bàsic i prioritari per a les parts signants d'aquest conveni. Les dues parts consideren que per aconseguir-ho es requereix l'establiment i planificació d'accions preventives en cada centre de treball, i que les mateixes tinguin com a fi únic l'eliminació del risc, en el seu origen i mitjançant l'avaluació corresponent, la reducció o control del mateix.
 
Per a això l'empresari es troba en l'obligació d'efectuar les següents tasques:
 
Evitar els riscos.
 
Avaluar els riscos dels treballadors i treballadores que no es puguin evitar.
 
Combatre els riscos a l'origen.
 
Adaptar el treball a la persona, en particular pel que fa a la concepció dels llocs de treball, així com a l'elecció dels equips i els mètodes de treball i de producció, amb mires, en particular, a atenuar el treball monòton i repetitiu ia reduir els efectes del mateix en la salut.
 
Tenir en compte l'evolució tècnica.
 
Substituir el perillós pel que comporti poc o cap perill.
 
Planificar l'activitat preventiva.
 
Planificar les possibles situacions d'emergència.
 
Formar i informar la plantilla sobre els punts següents:
 
Els riscos per a la seguretat i salut dels treballadors en el treball, tant aquells que afecten l'empresa en el seu conjunt com a cada tipus de lloc de treball o funció.
 
Les mesures i accions de protecció i prevenció aplicables als riscos referenciats.
 
Les mesures adoptades a utilitzar en casos d'emergència.
 
Informar a cada treballador directament dels riscos específics que afectin el seu lloc de treball o funció i de les mesures de protecció i prevenció aplicables a aquests riscos.
 
Investigar els accidents.
 
Vigilar la salut de la plantilla. Les empreses realitzaran anualment el reconeixement mèdic al seu personal, i es duran a terme pels serveis disposats amb aquesta finalitat, o per les mútues d'accidents de treball. En aquests reconeixements mèdics s'hauran causar les menors molèsties als treballadors i seran proporcionals al risc, respectant en tot moment el dret a la intimitat, a la dignitat de la persona i la confidencialitat de la informació. Només es pot portar a terme el o els reconeixements si la persona afectada presta el seu consentiment.
 
Article 37. Delegats i delegades de prevenció.
 
Els delegats i delegades de Prevenció i Comitès d'Empresa d'aquest Conveni Col·lectiu, són els òrgans competents per a la vigilància, control i desenvolupament de la Llei de Prevenció de Riscos Laborals en els àmbits funcionals i geogràfics on tinguin les seves respectives competències de representació i el que s'estableixi en els respectius reglaments de funcionament dels que cada un es pogués dotar. La direcció de les empreses haurà d'adoptar les mesures i pràctiques preventives que en matèria de prevenció de riscos laborals, i amb l'objecte de salvaguardar la salut dels treballadors i treballadores es proposen des d'alguna de les parts representades en els òrgans de representació abans assenyalats .
 
Aquests òrgans de representació tenen les competències i facultats que la llei 31/1995, de 8 de novembre, i altres normes concordants atorguen als delegats de prevenció, Comitès d'Empresa de Seguretat i Salut o qualsevol altra forma de representació que a l'empara de l'article 35.4 de la Llei de Prevenció de Riscos Laborals es pugui constituir entre les parts signants del present Conveni col·lectiu.
 
Els delegats i delegades de prevenció i membres de comitès de seguretat i salut, per a l'adequat desenvolupament de les seves funcions disposaran a més del crèdit horari de què gaudeixen en virtut de l'article 68 de l'Estatut dels Treballadors, d'un crèdit addicional segons el següent escalat:
 
En empreses de 6 a 10 treballadors / es: 5 hores.
 
En empreses d'11 a 49 treballadors / es: 10 hores.
 
En empreses de 50 treballadors / es en endavant: 25 hores.
 
Quan alguna de les empreses afectades per aquest Conveni pretengui modificar o concertar de nou la gestió econòmica de la IT per contingències comunes, o la gestió de la incapacitat temporal per contingències professionals amb alguna Mútua, o bé pretengui la concertació de prestació de servei per alguna entitat autoritzada aliena, com a servei de prevenció aliè, prèviament haurà d'informar i consultar-ho amb l'òrgan de representació social que correspongui al seu àmbit.
 
Article 38. Comissió Sectorial de Seguretat i Salut.
 
Es constitueix la Comissió Sectorial de Seguretat i Salut en el Sector del Comerç de Flors i Plantes amb les mateixes competències i facultats que l'actual normativa atorga a delegats i delegades de prevenció i comitès de seguretat i salut en les matèries relacionades amb la política de salut laboral al sector, fonamentalment les contingudes en la Llei de Prevenció de Riscos Laborals.
 
L'àmbit d'actuació de la Comissió que aquí es crea és del Sector del Comerç de Flors i Plantes, entenent com a tal, l'activitat consistent en la venda de flors i plantes a tot el territori nacional.
 
La composició serà paritària segons el que preveu la Llei de Prevenció de Riscos Laborals entre la representació de les empreses afectades i els treballadors i treballadores, i correspon un nombre de 4 persones per cadascuna de les parts.
 
Els delegats i delegades que compondran aquesta Comissió seran designats pels sindicats que ostentin, almenys el 10% del total de la representació, en l'àmbit del subsector afectat pel present acord.
 
La Comissió Sectorial de Seguretat i Salut és un òrgan col·legiat no existint per tant competències individualitzades a favor dels seus membres.
 
La Comissió elegirà d'entre els seus membres un president i un secretari, recaient cada un d'ells de forma alternativa i anualment en cadascuna de les representacions, patronal i sindical.
 
Aquesta Comissió de Seguretat i Salut, es reunirà de forma ordinària almenys una vegada semestralment, i de forma extraordinària, quan es doni alguna de les circumstàncies següents:
 
1. Es produeixin accidents o danys greus.
 
2. Incidents amb riscos greus.
 
3. Sancions per incompliments.
 
4. Denúncia per problemes de medi ambient.
 
5. Presentació d'avaluació de riscos.
 
6. Presentació de Plans de Prevenció, i informe de memòria.
 
7. A instància empresarial.
 
8. A instància de més d'un delegat de prevenció o Comitè de Seguretat i Salut de diferent centre o empresa afectades pel present acord.
 
9. Per incidències que en matèria de salut laboral o medi ambient, afectaran a l'interès general d'alguna empresa afectada pel present acord.
 
L'ordre del dia es fixarà per ambdues parts, comunicant-se la convocatòria als membres de la Comissió, a ser possible amb una antelació de 24 hores com a mínim.
 
Atès el caràcter paritari de les mateixa, totes les seves actuacions han de realitzar-se de forma conjunta, previ acord, i amb representació d'ambdues parts. Els acords han de ser objecte de consens.
 
El compliment dels acords recollits en les actes serà assumit per la part empresarial, instant al seu compliment en totes les empreses i centres de treball afectats pel present acord, així com per la part laboral en tot el que els correspongui.
 
Els membres de la Comissió de Seguretat i Salut, podran estar assistits en totes les seves reunions, pels assessors que, qualsevol de les parts, consideri que poden ser d'utilitat en cada situació que es pugui plantejar i tractar en les reunions, tant ordinàries com extraordinàries , assistint a les mateixes amb veu, però sense vot.
 
A fi de que els membres de la Comissió puguin desenvolupar les seves funcions, i exercir les seves facultats i competències, aquests disposaran de les hores mensuals suficients per a la realització de les funcions que aquí se li atorguen.
 
Els components estaran sotmesos al que disposa l'apartat 2 de l'article 65 de l'ET pel que fa al secret professional degut i respecte de la informació a què tinguessin accés com a conseqüència de l'acompliment de les seves funcions, facultats i competències, que la Llei 31/1995 confereix als delegats i delegades i / o membres de comitès de seguretat i salut.
 
Els membres de la Comissió Sectorial de Seguretat i Salut, com a membres d'un òrgan de participació i consulta regular i periòdica sobre seguretat i salut, entendran de tots els assumptes relacionats amb la política de prevenció en les empreses afectades per aquest acord, principalment a les següents qüestions:
 
a. Ser consultats prèviament davant de noves implantacions, obertures, reformes, canvis de plans de prevenció i evacuació, etc.
 
b. Emetre dictamen previ, sol·licitat per les empreses afectades o per la representació legal dels treballadors, davant qüestions que afectin la seguretat i / o salut dels treballadors: canvis d'horaris, sistemes de treball, implantació de noves tecnologies, modificacions que afecten l'ergonomia del lloc de treball, etc.
 
c. Avaluació de riscos específics que puguin posar en perill a un col·lectiu.
 
d. Aportar els seus coneixements i experiència en la identificació dels riscos específics que han de ser objecte d'avaluació.
 
e. Determinar els criteris i procediments per a l'avaluació dels riscos en el sector del Comerç de Flors i Plantes.
 
f. Participar de ple dret en l'elaboració, posada en pràctica i revisió dels plans i programes de prevenció.
 
g. Participar en els procediments, contingut i organització de les activitats d'informació i formació dels treballadors i treballadores en matèria de seguretat i salut.
 
h. Participar en les iniciatives de millora de condicions de treball o de correcció de les deficiències existents a proposta d'alguna de les parts.
 
i. Participar en el disseny de programes de vigilància de la salut, adaptats als riscos específics del sector i les empreses que ens ocupen i l'avaluació dels seus resultats, segons el que preveu l'article 22.4 de la Llei de Prevenció de Riscos Laborals.
 
j. Proposar i promoure juntament amb la representació empresarial i l'Administració, campanyes sobre la reinserció i recuperació en els casos de sida, alcoholisme, drogodependències, tabaquisme i ludopatia, donant-los la consideració de malaltia social, atenent-nos al que assenyala l'Acord Nacional per a la Prevenció i el Tractament de la Drogodependències en el Medi Laboral, de 30 juliol 1997.
 
k. Promoure actuacions per a la rehabilitació professional i la reincorporació dels que hagin patit minusvalidesa treballant en les empreses del sector.
 
l. S'ocuparà també dels temes mediambientals relacionats i o que puguin tenir el seu origen en l'activitat que desenvolupen les empreses afectades pel present acord.
 
Per tal d'exercir les seves funcions i atendre totes aquelles matèries que sobre salut laboral puguin sorgir en les empreses afectades pel present acord, aquesta Comissió tindrà a més les següents atribucions:
 
a. Realitzar visites als llocs de treball que considerin oportunes, a fi de conèixer directament la situació relativa a la prevenció de riscos.
 
b. Accedir a tota la documentació existent a les empreses sobre qüestions relacionades amb les condicions de treball i els seus riscos per a la salut, així com qualsevol altra que sigui necessària per al compliment de les seves funcions.
 
c. Conèixer quants informes i estudis obtingui l'empresa sobre qüestions relacionades amb la prevenció, provinents dels Serveis de Prevenció, de la Inspecció de treball o d'altres entitats.
 
d. Sol·licitar la intervenció o l'assessorament de les entitats públiques o privades que creguin convenient per a un correcte desenvolupament de les seves funcions.
 
e. Promoure i participar en investigacions sobre:
 
e) .1. Avaluació i Control de Riscos.
 
e) .2. Incidència de danys derivats del treball.
 
e) .3. Avaluació de l'eficàcia de l'acció preventiva.
 
f. Conèixer i analitzar els resultats estadístics de l'activitat de la vigilància de la salut, així com els indicadors d'absentisme per malaltia entre les empreses afectades pel present acord per tal d'identificar eventuals relacions entre risc i dany.
 
g. Promoure la participació i col·laboració dels treballadors en la prevenció, recollint i estudiant els seus suggeriments i propostes.
 
h. Estudiar i dictaminar quantes propostes realitzin les empreses amb vista a la prevenció de riscos.
 
i. En aquelles empreses o centres de treball on no s'hagués triat delegat de prevenció a causa de la inexistència de representació legal dels treballadors, la Comissió assumirà les competències i drets que la Llei 31/1995 atorga a aquell.
 
Els seus membres podran accedir lliurement als centres de treball afectats pel present acord, per comprovar el compliment i desenvolupament de la Llei de Prevenció de Riscos Laborals.
 
Per al correcte desenvolupament de la feina, atribucions i competències de la mateixa, es dotarà dels mitjans materials i econòmics necessaris, determinant una quantitat suficient per a això.
 
En el no previst en el present Conveni, s'estarà al que estableixi la normativa legal.
 
Les parts signants d'aquest Acord, abans de formular qualsevol denúncia o reclamació, referida a Salut Laboral o al Medi Ambient, es comprometen a plantejar-la prèviament davant aquesta Comissió, per tal que pugui resoldre en el si de la mateixa.
 
Article 39. Incapacitat temporal.
 
Sense perjudici de les condicions més favorables que tinguin establertes les empreses compreses en aquest Conveni, en cas de malaltia comuna o professional i d'accident, siguin o no de treball, s'han d'observar les normes següents:
 
a) En cas d'incapacitat laboral per malaltia o accident, degudament autoritzats per la Seguretat Social del personal comprès en el règim d'assistència a la mateixa, l'empresa complementarà les prestacions obligatòries fins a l'import íntegre de les seves retribucions fins al límit de dotze mesos, podent-se prorrogar fins a divuit mesos en els supòsits d'ingressos en centre hospitalari i operació quirúrgica, mentre duri aquesta hospitalització.
 
b) A partir de la tercera baixa i successives, es complementarà el 50% de les retribucions íntegres dels tres primers dies. A partir del quart dia es complementarà el 100% de les retribucions íntegres. S'exclouen els supòsits de recaiguda consistents en una nova baixa produïda per la mateixa malaltia i els ingressos hospitalaris en els casos es complementarà el 100% des del primer dia de la baixa.
 
c) El personal en el cas de malaltia comuna o accident laboral que no tingui complert un període de cotització de cent vuitanta dies, dins dels cinc anys immediatament anteriors al fet causant, l'empresa està obligada a satisfer la retribució bàsica fins que li sigui cobert dit període de carència.
 
d) El personal comprès en aquest Conveni tindrà dret que se li reservi la mateixa plaça que exerceixo abans de ser baixa per malaltia durant divuit mesos, en el supòsit que hi hagi necessitat d'acollir-se a la pròrroga de sis mesos establerta a la Seguretat Social.
 
Avançat aquest límit de divuit mesos, quedarà en situació d'excedència forçosa per malaltia, amb els drets que assenyala l'article 24 punt 2 del present Conveni.
 
Article 40. Maternitat / paternitat.
 
Les treballadores, per lactància d'un fill menor de nou mesos, tindran dret a una hora d'absència del treball, que podran dividir en dues fraccions. Les persones treballadores per la seva voluntat, pot substituir aquest dret per una reducció de la seva jornada en mitja hora amb la mateixa finalitat o bé es podrà sol·licitar l'acumulació del període de lactància a la baixa maternal; aquest permís només podrà ser exercit per qualsevol dels progenitors en cas que ambdós treballin. Els mateixos han de ser reconeguts per les parelles de fet, en les condicions pactades en aquest Conveni. La reducció de jornada prevista en el present apartat constitueix un dret individual dels treballadors, homes o dones. No obstant, si dos o més treballadors de la mateixa empresa generen aquest dret pel mateix subjecte causant, l'empresari podrà limitar el seu exercici simultani per raons justificades de funcionament de l'empresa.
 
Així mateix la persona afectada podrà acumular la lactància en un període de 22 dies naturals en els casos de part simple, incrementant proporcionalment en els casos de part múltiple.
 
El permís que concedeix i regula l'article 37.4 de l'Estatut dels Treballadors, per a la lactància de les dones treballadores amb fills menors de nou mesos, es podrà gaudir fraccionat o no, a elecció de la treballadora, en jornada de matí o de tarda.
 
La dona embarassada, en cas de desenvolupar treballs prèviament declarats com penosos o perillosos per al seu embaràs, tindrà dret prèvia sol·licitud i justificació pel facultatiu pertinent, a ocupar la primera vacant que produeixi o permutar el seu lloc de treball per un altre que no estigui exposat a els citats riscos, dins de la mateixa categoria o similar.
 
Les treballadores embarassades tindran dret a absentar-se del treball, amb dret a remuneració, per a la realització d'exàmens prenatals i tècniques de preparació al part, previ avís a l'empresari i justificació de la necessitat de la seva realització dins de la jornada de treball, segons l'article 26.4 de la Llei de Prevenció de Riscos Laborals.
 
Pel que fa al descans per maternitat s'estarà al que disposa l'article 48.4 de l'Estatut dels Treballadors.
 
Permís especial no retribuït: Els / les treballadors / es podran sol·licitar per escrit un permís especial no retribuït de fins a dos mesos. Només es podrà gaudir un cop finalitzada la situació de baixa per maternitat / paternitat o també després del període d'acumulació de lactància, a elecció de la treballadora.
 
Article 41. Reducció de jornada per cura de fills o filles amb malaltia greu.
 
Les i els progenitors, adoptants o acollidors de caràcter preadoptiu o permanent, tindran dret a una reducció de la jornada de treball segons l'apartat 5 de l'article 37 de l'ET. Aquesta reducció és per a la cura, durant l'hospitalització i tractament continuat, del menor al seu càrrec afectat per càncer, o per qualsevol altra malaltia greu, que impliqui un ingrés hospitalari de llarga durada i requereixi la necessitat de la seva cura directa, contínua i permanent , acreditat per l'informe del Servei Públic de Salut o òrgan administratiu sanitari de la CCAA corresponent i, com a màxim, fins que el menor compleixi els 18 anys. L'empresa ha de facilitar la tramitació a través de la Mútua de la sol·licitud de la prestació econòmica que amplia el cobrament fins al 100% de la jornada i difondrà a tota la plantilla que les cotitzacions realitzades durant els períodes d'aquesta reducció de jornada, es computaran incrementades fins al 100 per 100 de la quantia que hagués correspost si s'hagués mantingut sense aquesta reducció la jornada de treball, a efectes de les prestacions per jubilació, incapacitat permanent, mort i supervivència, maternitat, paternitat, risc durant l'embaràs, risc durant la lactància natural i incapacitat temporal. Aquesta reducció es podrà acumular en jornades completes segons necessitats del causant.